Finn Reinbothe & Michiel Ceulers

Sometimes you're in, sometimes you're out

11. januar - 8. marts, 2025

Foto: Thomas Bagge / Torben Ribe


(English below)


Sometimes you’re in, sometimes you’re out hedder udstillingen, der kan opfattes som en form for omprogrammering af rådhusets historicistiske smukke lokaler. For hvordan vise samtidskunst midt i en ladet, fredet ramme, der er domineret af gotiske vinduer og en enorm guldlysekrone?

 

Finn Reinbothe og Michiel Ceulers arbejder begge med det forhåndenværendes princip. Og hvor Reinbothe er gået konkret til værks og har dannet et helt nyt rum inde i det gamlerådhuslokale – ved hjælp af et strippet partytelt – så bidrager Ceulers med en række malerier, der ikke just følger den gængse gode smag. Tværtimod bryder de med den i samme ånd, som et partytelt bryder med forestillingen om et smukt festlokale. Ceulers viser fugle, regnbuer, hjerter og discokugle-lir sammen med konfetti på lærredet - en direkte, men også legende konfrontation af det formelle maleris traditioner.

 

Hvor Reinbothe går på rov i bunkerne i baglokalet, går Ceulers lige så meget på hugst i kunsthistorien som på loppemarkeder. Hierarkierne mellem det smagfulde og det smagløse balancerer lige så subtilt, som partyteltet kun lige akkurat hænger sammen og balancerer på podier af spejle. Udstillingen afmonterer på den måde noget af den stive finhed ved den gamle bygning, og skaber en ny scene midt i det gamle rum, der udvider rummet, så det ikke kun er det fornemme, der er plads til, men nu også noget kitschet skrammel som elledninger, guldkæder med sikkerhedsnåle, blæsere, en ghettoblaster, en lavalampe med glitter, malerier med småborgerlige rammer og discokuglespejle.

 

Kigger man nærmere efter, vil man opdage, med hvilken omhu objekterne er iscenesat, med hvilken præcision rummet perforeres (se bare den gamle lysekrone, der pludselig bliver penetreret af en teltstang), med hvilken omstændelighed det hele er iscenesat. Reinbothe har evnen til at få selv det allermest udtjente skrammel til at tage sig elegant og poetisk ud, fordi det doceres så præcist i installationen.

 

Noget tilsvarende er på færde i Michiel Ceulers malerier. Ligesom festteltet forstyrrer rummets højtidelighed, forstyrrer Ceulers brug af titler fortolkningen af ​​hans værker. Disse titler antyder, at malerierne kan opfattes ud over deres umiddelbare visuelle elementer - som retningsangivelser, kort eller facader - hvilket fordobler konceptet om et rum i et rum.

 

Som titlen på udstillingen peger på, er der vigtige skel, der markerer om man er inde i varmen, eller ude i kulden. Enten er man fin på den, eller også er man folkelig. Nu er de to smeltet sammen til et nyt udtryk, hvor man både kan være inde i partyteltet og stå under den fine lysekrone og kigge ud af gotiske vinduespartier. En grotesk sammensmeltning, der ikke er uden humor. Festen er begyndt.

 

-Tekst af Maria Kjær Themsen

 

Finn Reinbothe (f. 1953) bor og arbejder i Kindvig, og er autodidakt billedkunstner.

Reinbothes arbejde har bl.a. været udstillet på Esbjerg Kunstmuseum, Esbjerg; Overgaden, København; DCA Gallery, New York; Kunstmuseet Trapholt, Kolding; Museo Pia Almoina, Barcelona og Louisiana, Humlebæk.

Reinbothe er repræsenteret i en række offentlige og private samlinger, og har modtaget flere udmærkelser, herunder Thorvaldsen og Eckersberg Medalje, Carl Nielsen og Anne Marie Carl-Nielsens Legat samt Statens Kunstfonds livsvarige hædersydelse.

 

Michiel Ceulers (f. 1986), bor og arbejder i Brüssel, og er uddannet på KASK, Ghent i2008 og Rijksakademie, Amsterdam i 2011.

Ceulers har bl.a. udstillet på Museum of Contemporary Art, Santa Barbara; Hunter Projects, Edinburgh; M HKA, Antwerpen; Museo de Arte Contemporáneo, Castilla y León; Kunstmusem Den Haag og Kunstmuseum Stuttgart.

Ceulers har bl.a. modtaget Gaverprijs samt været nomineret til Prix Jeune Peinture.


____________________


Finn Reinbothe & Michiel Ceulers

Sometimes you're in, sometimes you're out

January 11 - March 8, 2025

Photo: Thomas Bagge / Torben Ribe


Sometimes you’re in, sometimes you’re out is the title of the exhibition, which can be seen as a form of reprogramming of the Town Hall’s beautiful historicist spaces. How do you present contemporary art in a charged, protected setting dominated by Gothic windows and a huge gold chandelier?


Both Finn Reinbothe and Michiel Ceulers work with the principle of using what’s at hand.While Reinbothe has taken a direct approach, creating an entirely new space within the old Town Hall room—using a stripped down party tent—Ceulers contributes with a series of paintings that don’t follow conventional notions of good taste. On the contrary, they break with it in the same spirit that a party tent disrupts the idea of a beautiful festive space. Ceulers presents birds, rainbows, hearts, disco balls, and confetti on canvas—a direct, yet playful confrontation with the traditions of formal painting.


Where Reinbothe scavenges in the bunkers in the back room, Ceulers hunts just as much in art history as in flea markets. The hierarchies between tastefulness and tastelessness balance as subtly as the party tent, which precariously holds together and balances on pedestals of mirrors. The exhibition thus deconstructs some of the rigid refinement of the old building, creating a new scene within the old room—expanding the space so that it no longer accommodates only the noble, but now also kitschy junk such as electrical wires, gold chains with safety pins, fans, a boombox, a lava lamp with glitter, paintings in bourgeois frames, and disco ball mirrors.


If you look closely, you’ll notice the careful staging of the objects, the precision with which the space is perforated (just look at the old chandelier, which is suddenly penetrated by a tent pole), and the meticulousness with which everything is orchestrated. Reinbothe has the ability to make even the most worn-out junk appear elegant and poetic, simply because it is so precisely placed in the installation.


A similar approach is at play in Michiel Ceulers' paintings. Just as the party tent disrupts the solemnity of the space, Ceulers' use of titles interrupts the interpretation of his works. These titles suggest that the paintings can be perceived beyond their immediate visual elements—as directional signs, maps, or facades—thereby doubling the concept of a room within a room.


As the exhibition title implies, there are important boundaries that determine whether you’re in the warmth or out in the cold. Either you’re "fancy," or you’re "proletarian." Now, the two have merged into a new expression, where you can both be inside the party tent and stand under the fine chandelier, gazing out through Gothic windows. A grotesque fusion that is not without humor. The party has begun.


-Text by Maria Kjær Themsen


Finn Reinbothe(b. 1953) lives and work in Kindvig, Denmark and is a self-taught artist.

Reinbothe’s work has been shown numerous places, among others at Esbjerg Art Museum, Esbjerg; Overgaden, Copenhagen; DCA

Gallery, New York; Trapholt, Kolding; Museo Pia Almoina, Barcelona and Louisiana, Humlebæk.

Reinbothe is represented in a number of public and private collections, and has received several awards, including the Thorvaldsen

and Eckersberg Medal, Carl Nielsen and Anne Marie Carl-Nielsen's Legacy and the Danish Art Foundation’s lifetime honorarium.


Michiel Ceulers(f. 1986), lives and works in Brüssel, Belgium and is educated at KASK, Ghent in 2008 and Rijksakademie, Amsterdam

in 2011. Ceulers has, among other things, exhibited at the Museum of Contemporary Art, Santa Barbara; Hunter Projects, Edinburgh; M

HKA, Antwerp; Museo de Arte Contemporáneo, Castilla y León; Art Museum The Hague and Art Museum Stuttgart.

Ceulers received the Gaverprijs and was nominated for the Prix Jeune Peinture.

Finn Reinbothe, Art is Beautiful – Audience Must Be Beautiful, 2025

Finn Reinbothe, Art is Beautiful – Audience Must Be Beautiful, 2025

Finn Reinbothe, Art is Beautiful – Audience Must Be Beautiful, 2025

Finn Reinbothe, Art is Beautiful – Audience Must Be Beautiful, 2025

Exhibition view, Sometimes you're in, sometimes you're out, 2025

Michiel Ceulers, Mentales Tunnel, der ein Doig-Gemälde über einen Regenbogen-Passage in Toronto mit Kopenhagen verbindet (Aus meinem Fenster in der Wohnung kann ich es an der Wand meines Nachbarn hängen sehen), 2024

Michiel Ceulers, S’allonger dans le fromage, sourire dans le beurre (Hippies use side door), 2024

Michiel Ceulers, Forms observed on the Copenhagen shoreline / Studies in Transfiguration and Beyond the Threshold and Back Again, 2024 + Looking at Facades or The Fourth Wall of the Third Educator, 2024

Michiel Ceulers, Why Limit Happy to an Hour? / Empty bars from above in Copenhagen / Bewusste Vernachlässigung ist auch keine Lösung (Das Ende von Hier und Jetzt), 2024

Exhibition view, Sometimes you're in, sometimes you're out, 2025

Michiel Ceulers, Swedish tiger (war time strategies), 2024 + Negative C in China, 2024

Finn Reinbothe, Art is Beautiful – Audience Must Be Beautiful (Depot), 2025

Finn Reinbothe, Art is Beautiful – Audience Must Be Beautiful (Depot), 2025

Michiel Ceulers, Mentales Tunnel, der ein Doig-Gemälde über einen Regenbogen-Passage in Toronto mit Kopenhagen verbindet (Aus meinem Fenster in der Wohnung kann ich es an der Wand meines Nachbarn hängen sehen), 2024